www.iiiWe.com » سیاه چاله ها در قرآن

 صفحه شخصی مصیب ایراندوست   
 
نام و نام خانوادگی: مصیب ایراندوست
استان: قزوین - شهرستان: قزوین
رشته: کارشناسی عمومی - پایه نظام مهندسی: ارشد
شغل:  مدیر پروژه
شماره نظام مهندسی:  25-25-02
تاریخ عضویت:  1390/03/08
 روزنوشت ها    
 

 سیاه چاله ها در قرآن بخش عمومی

21

اسلام، آخرین دین آسمانی اکنون در مقابل این نظریات کفر آمیز ایستاده است. بیشتر یافته های علمی که دانشمندان به آن می بالند در قرآن ذکر شده است ( قابل توجه که ما مسلمانان اعتقاد داریم تمامی علوم در قرآن است و منظور نویسنده در این جا آن است که علوم کشف شده را ما با قرآن توانسته ایم تطبیق دهیم. مترجم) که ۱۴۰۰سال پیش نازل شده است.

خداوند در قرآن فرموده اند:

یکی از معجزات علمی که در قرآن آمده است، در مورد سیاه چاله ها می باشد.

خداوند با اشاره به مشخصات خاصی، در آیه زیر به سیاه چاله ها اشاره می کنند.

این مشخصات عبارتند از:

۱) آن ها ستارگانی در حال حرکت هستند.

۲) آن ها پنهان هستند.

۳) آن ها ستارگانی جارو کننده هستند.

اجازه بدهید قبل از اینکه ببینیم اخترفیزیک دان ها در مورد سیاه چاله ها چه می گویند، به آیه زیر از قرآن کریم اشاره کنیم.

خداوند در قرآن فرموده اند:

{ فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ*الْجَوَارِ الْکُنَّس* وَاللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ * وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ * إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ}[التکویر:۱۵-۱۹]

به راستی سوگند به اختران بازآینده نمی خورم. ۱۶. آن روندگان نهان شونده. ۱۷. و به شب چون تاریک شود. ۱۸. و به سپیده چون بدمد. ۱۹. که این سخن فرستاده ای است بزرگوار(جبرئیل).

به خوبی امروزه مشخص شده است که ستارگان در طول عمر خود دچار تحول می شوند تا آنکه بمیرند. یکی از انواع مرگ ستارگان، تبدیل شدن به سیاه چاله است.

خداوند در قرآن می فرمایند:

{وَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا إِلَهَ إِلا هُوَ کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ}[القصص:۸۸]

با خداوند، معبود دیگری را نخوانید. خدایی نیست جز او، هرچیزی نابود می شود مگر ذات او. فرمان مخصوص اوست، به سوی او بازگردانده می شوید.

در طول دوره زندگی ستارگان، آن ها موجودیت خود را تغییر می دهند. این تغییر میلیون ها سال طول می کشد. یکی از آن ها تبدیل شدن به سیاه چاله است که چهره ای ترسناک دارد.

● انواع سیاه چاله ها کدامند؟

دانشمندان سه نوع سیاه چاله را کشف کرده اند:کوچک، متوسط و بزرگ.

۱) نوع کوچک یا کم جرم یا نوع اختری یا کهکشانی

این نوع از سیاه چاله ها از ستارگانی تشکیل می شوندکه جرمشان ۱۰۰برابر جرم خورشید ما است.

وقتی که انرژی چنین ستاره ای تمام می شود، پوسته خارجی خود را پرتاب می کند و هسته خود را که هنوز ۱۵برابر خوررشید ما است را نگه می دارد.

دانشمندان عقیده دارند که کهکشان راه شیری ما دارای ده ها هزار از این سیاه چاله ها است بنابراین به آن سیاه چاله کهکشانی می گویند.

۲) سیاه چاله های متوسط.

۳) سیاه چاله های بسیار سنگین.

در مرکز کهکشان ها قرار دارند. بعضی از دانشمندان عقیده دارند که بیشتر کهکشان ها که کهکشان ما هم جزوی از آن است، دارای سیاه چاله ای در مرکز خود است.

در ستارگان سنگین دو فرایند مهم پیوسته رخ می دهد. یکی جوش هسته ای است( که هیدروژن را از مرکز ستاره به بیرون می فرستد و دیگری جاذبه (که تمامی هیدروژن را به طرفی که آمده بود می کشد). این دو روند یکدیگر را خنثی می کنند تا اینکه هیدروژن ستاره سوخته شود و در این موقع جاذبه غلبه می کند.

وقتی که جاذبه غلبه کرد، ستاره ناپایدار می شود و منفجر می گردد. وقتی که شروع به منفجر شدن کرد، دیگر متوقف نمی شود و ستاره ( و در نهایت اتم هایش) به داخل خود فرو می ریزند و منجر به تشکیل سیاه چاله می شود.( Hewitt ۱۸۶).

این تصویر که به کمک اشعه ایکس گرفته شده است نشان دهنده سیاهچاله ای است که در حال بلعیدن ستاره ای می باشد.

سیاهچاله بسیار سنگین سیاهچاله ای است که جرم آن بین ۱۰۵تا ۱۰۱۰برابر جرم خورشید است. امروزه این عقیده وجود دارد که اگر همه کهکشان ها سیاهچاله ای از این نوع نداشته باشند، تعداد زیادی از آن ها که کهکشان راه شیری نیز جزئی از آن است، در مرکز خود چنین سیاه چاله ای را دارند. این سیاه چاله ها دارای خصوصیات عجیبی هستند که آن ها را از همنوعان خود متمایز می کند.

● چرا سیاهچاله ها سیاه می باشند؟

یک موشک برای آنکه سطح زمین را ترک کند باید سریعتر از ۲۵۰۰۰ مایل در ساعت ( ۷مایل در ثانیه) حرکت کند. به این سرعت، سرعت فرار از زمین می گویند. اگر راکت سرعتی کم تر از این مقدار داشته باشد، توسط جاذبه به زمین بر می گردد. سرعت فرار از یک سیاه چاله بیش از ۱۸۶۰۰۰مایل در ساعت است پس اگر بخواهیم از آن فرار کنیم، باید سرعتی بیش از این مقدار داشته باشیم. سرعت نور ۱۸۶۰۰۰مایل در ساعت است بنابراین نمی تواند از سیاهچاله ها فرار کند پس این سیاهچاله ها به رنگ سیاه هستند.(به عبارت بهتردیده نمی شوند. مترجم)

ستاره شناسان به کمک اشعه ایکس و تلسکوپ های رادیویی توانسته اند سیاه چاله قدیمی را که در اطراف کهکشان راه شیری است کشف کنند. این سیاه چاله که دارای مسیری نامتقارن است در حال بلعیدن ستاره ای می باشد.

اعتقاد بر این است که این سیاه چاله باقی مانده یک ستاره بسیار بزرگ است که میلیاردها سال پیش زندگی می کرده و از خانه خود به بیرون پرتاب شده و سرگردان در حال حرکت می باشد.

بسیاری از ستارگان منظومه شمسی ما در یک صفحه نازکی به نام صفحه کهکشانی هستند. اگرچه خوشه های گردی نیز وجود دارند که هرکدام دارای صدها هزار ستاره قدیمی هستند و به دور مرکز کهکشان در حرکت می باشند و در مسیری می باشند که از صفحه کهکشانی به دور می باشند.

بنابراین زمانی که یک ستاره تمام سوختش به مصرف رسید در خود فرو می ریزد و در نهایت به سیاه چاله ای تبدیل می شود که دارای چگالی بی نهایت و حجم بسیار ناچیز است و میدان مغناطیسی بسیار قوی دارد.

خداوند در قرآن به این حقیقت مرگ ستارگان( که به خاطر پایان سوختشان است اشاره می کنند) در آن جا که می گویند:

{ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ} آنگه که ستارگان به سیاهی می گرایند.

● آیا تمامی ستارگان به سیاه چاله تبدیل می شوند؟

تمامی ستارگان به سیاه چاله تبدیل نمی شوند. ستاره ای که جرمش کم تر از ۱.۴بار بزرگتر از خورشید باشد، به کوتوله سفید تبدیل می شود. ستاره ای که ۱.۴ تا ۳برابر خورشید جرم داشته باشد تبدیل به ستاره نوترونی می شود. تنها ستارگانی که جرمشان بیش از ۳برابر خورشید باشد به سیاهچاله تبدیل می شوند.

سیاه چاله ها آن قدر جرمشان زیاد است که نور نمی تواند از آن ها عبور کند و چون چیزی سریع تر از نور نمی تواند حرکت کند، هیچ چیز از سیاهچاله نمی تواند بیرون بیاید.

خداوند به این موارد قسم یاد می کنند تا تائید کنند که قرآن از طرف پروردگار نازل شده است. به آیات ۱۵تا ۱۹سوره تکویر که در بالا آمده است نگاهی دوباره بیاندازید.

این نوع تاکید که در این آیات به کار رفته است و خداوند با قسم از آن ها یاد کرده، به خاطر اهمیت سیاهچاله ها است که در واقع ستارگان مرده در حال حرکتی می باشند و نوری از خود تولید نمی کنند و هرچه سرراهشان باشد می بلعند. قرآن مجید از آن ها به "پاک کنندگان" یاد می کند که در تطابق کامل با عملکرد آن ها از لحاظ علمی است.

دانشمندی غیر مسلمان که نام سیاهچاله را برای این پدیده گذاشته است، بسیار مناسب این نام را انتخاب کرده است. اگرچه او هرگز قرآن نخوانده است ولی همان نامی را بر آن ها نهاده که قرآن با آن نام آن ها را خوانده است. این نشان دهنده آن است که قرآن تا چه حدی به حقایق علمی که امروزه کشف می شود نزدیک است. این دانشمند این چنین تاین پدیده را تعریف کرده " آنچنان نیروی جاذبه ای دارند که مانند یک جاروبرقی نامرئی کیهانی هستند و آن چنان مواد اطراف خود را جذب می کنند که حتی نور نیز نمی تواند ازآن بیرون بیاید".

کلمه قرآنی خُنَّسِ در آیه ۱۵سوره تکویر را در عربی می توان به جاروبرقی ترجمه کرد.

زمانی که سیاه چاله ها از لحاظ علمی تعریف شدند، دقت قرآن مجید در تعریف آن ها تنها در سه کلمه بیشتر مشخص می شود.

قرآن سیاه چاله ها را با خصوصیات زیر تعریف می کند:

۱) آن ها در حال حرکت می باشند. (همان گونه که علم می گوید.)

۲) آن ها وقتی شناسایی شدند، دارای حجاب می باشند. همان طور که علم می گوید نور نیز نمی تواند از آن ها عبور کند.

۳) آن ها همه چیز را می بلعند.

یکشنبه 3 مهر 1390 ساعت 12:15  
 نظرات    
 
علی شمس 19:54 یکشنبه 3 مهر 1390
9
 علی شمس
تسبیح می گویند خداوند یگانه را هر آنچه در آسمان ها و زمین است...
مسعود احمدنژاد 07:54 دوشنبه 4 مهر 1390
9
 مسعود احمدنژاد
له ما فی السماوات و ما فی العرض
بسیار ممنون. فقط دوست داشتم عکسهایی رو هم که بهش اشاره شده بود رو ببینم. ولی عکسی رو دریافت نکردم. (احتمالاً باید از طریق ویرایشگر پیشرفته بفرستید)
سید ابراهیم موسوی نژاد 09:47 دوشنبه 4 مهر 1390
8
 سید ابراهیم موسوی نژاد
بسیار جالب بود
رضا مهیاری 10:54 دوشنبه 4 مهر 1390
18
 رضا مهیاری
در معجزه بودن قرآن شکی نیست ولی اینکه با هر کشف جدید آیه ای رو بهش نسبت بدیم در واقع یک جور تلاش برای کسب مقبولیت برای قرآن کریمه که کار درستی نیست
بهتره پیشاپیش با استناد به آیات کریمه مطلبی رو بیان کرد نه بعد از کشف اون موضوع. به هرحال چه قرآن به سیاهچاله اشاره کرده باشه چه نکرده باشه در اعجازش شکی نیست
علی پاک رو 11:02 دوشنبه 4 مهر 1390
9
 علی پاک رو
والله به کل شی علیم
موسی حاجیان 13:33 دوشنبه 4 مهر 1390
11
 موسی  حاجیان
کشفیات زیادی در قرآن ذکر شده و دانشمندان زیادی به همین خاطر مسلمان شده اند.البته اعجاز اصلی قرآن نشان دادن راه حق است.در جواب اقای مهیاری بزرگوار عرض کنم که مطلب شما صحیح است فقط ذکر این نکته لازم است که زبان قرآن زبان اشاره است و نمیتوان با اشاره به موضوعی آن موضوع را کشف کرد به همین خاطر نمیتوان از روی اشارات قرآن به کل یک مطلب واقف شد و ان را کشف کرد اما به دلیل همین اشارات در کشورهای پیشرفته گروه های تخصصی به صورت مخفیانه روی قرآن کار می کنند.
مسعود احمدنژاد 14:11 دوشنبه 4 مهر 1390
12
 مسعود احمدنژاد
با نظر مهندس حاجیان موافقم. یکی از آشنایان در سفری که به اروپا برای دیدن یک دوست دکتر داشت در آزمایشگاه ایشان ترجمه ای از قرآن مجید را مشاهده میکند. وقتی از ایشان جویای دلیل وجود این کتاب در نزد ایشان ( که غیر مسلمان بوده) میشود، وی در پاسخ میگوید: اکثر شما مسلمانان هنوز نمیدانید که در این کتاب که متعلق به دین شماست هنوز چه رازهایی نهفته است.
رضا مهیاری 15:11 دوشنبه 4 مهر 1390
11
 رضا مهیاری
آقای احمدنژاد عزیز دوست خوبم
معلوم نشد این داستان شما در مورد چی بود و راوی کی بود. شما باید به اون شخص و سطح معلوماتش و به اون آیه از قرآن و به موضوعش و به اینکه چه چیزی نظر طرف رو جلب کنه اشاه مستقیم بکنید
وگرنه نعوذبالله سلمان رشدی ملعون هم خیلی از کتاب خودش تعریف و تمجید میکنه این که نشد استدلال
رضا مهیاری 15:12 دوشنبه 4 مهر 1390
12
 رضا مهیاری
آقای حاجیان عزیز
زبان قرآن اصلا زبان ایما و اشاره نیست. شما براساس کدام مستنداتی این موضوع رو بیان فرمودید؟
جواد عزیزی اجیرلو 15:57 دوشنبه 4 مهر 1390
11
 جواد عزیزی اجیرلو
مسلمانان بجای صرف این همه ساعات در صرف و نحو ، روخوانی و تجوید این معجزه ماندگار و ابدی خداوند متعال به تحقیق در علوم کاربردی در قران صرف میکردند
حتما به جایگاه بالاتری در علوم داشتند
ما در گذشته از این دانشمندان زیاد داشتیم
سر سلسله انان ابن سینا است
رضا مهیاری 17:55 دوشنبه 4 مهر 1390
11
 رضا مهیاری
با آقای اجیرلو موافقم
آخه اینم شد کار که توی ماه رمضون کل قرآن رو بخونیم ولی پنج درصد کل قرآن رو هم نفهمیم چه برسه به اینکه توش کاوش هم بکنیم. بعد بیاییم بگیم فلان آیه مربوط میشه به سیاهچاله والا اگه به شان نزول هومن آیه مراجعه کنید میبینید که موضوع یه چیز دیگه بوده
رضا مهیاری 17:57 دوشنبه 4 مهر 1390
10
 رضا مهیاری
راستی اقای احمدنژاد نفرمودید اون شخص غیرمسلمان که اینهمه از قرآن فهمیده بود چرا مسلمون نشد؟
غرض و مرض داشت یا داستان شما ساختگی بود؟
م افتخاری 10:49 سه شنبه 5 مهر 1390
10
 م افتخاری
جناب آقای مهندس مهیاری عزیز
با بقیه نظراتتان تاحدودی موافقم ولی جسارتاً عرض کنم که حتی در خود قرآن کریم هم داریم که "لا اکره فی الدین ..." و همچنین از سخنان امام حسین است که حتی دینداری را لازمه آزادگی نمیدانند . بااین حال تحقیق و تفحص در متن قرآن که بر این باوریم نشات گرفته از فکر و ذهنی ماورای بشری است نیاز تامل وتدبر و تدقیق دارد لذا برخی اوقات بر مبنای میزان تعمق میتوان به گوهرهایی ارزشمندتر دست یافت.
حتی در علوم بشری برخی اوقات روش مهندسی معکوس سبب دستیابی به نکات جدیدتری خواهد شد...
رضا مهیاری 12:13 سه شنبه 5 مهر 1390
11
 رضا مهیاری
افتخاری جان عزیز
من حرفتون رو میپذیرم ولی آیا همیشه باید در مورد قرآن معکوس عمل کنیم؟
یکبار هم نمیشه مستقیم کار کرد؟
موافق نیستم
حسن معافی 22:50 سه شنبه 5 مهر 1390
7
 حسن معافی
با سلام خدمت تمام عزیزان،
این [قرآن‏] سخن شیطان رانده شده‏ اى نیست [بلکه پیام خداست‏]. 26 - پس به کجا مى‏روید؟ 27 - این [سخن‏] جز اندرزى [جاودانه‏] براى جهانیان نیست
ترجمه آیات 25 تا 27 سوره مذکور است. بهتر نیست مهندسین عزیز به جای وارد شدن به مباحثی که تخصص آنها نمیباشد به خواندن مطالبی این چنینی بسنده کرده و از اظهار نظری که قطعا غیر کارشناسانه خواهد بود خودداری کنند.مگر ما چند واحد علوم انسانی آن هم ساده و مختصر بیشتر پاس کردیم؟ یک سوال اگر روزی یکی از آقایان هوس محاسبه یک برج یا اظهار نظر در پایایی سازه ها به سرش زد ما بهمون بر نمیخوره؟
م افتخاری 11:26 چهارشنبه 6 مهر 1390
8
 م افتخاری
آقای مهندس مهیاری گرامی
تصور میکنم ما کلاً یک قسمتی را منحرف شده‌ایم و آن اینکه قرارنیست ما ابتدا قرآن را بخوانیم و سپس به اختراع و ابداع اقدام کنیم بلکه باید این کتاب را به عنوان راهنمائی برای انتخاب طریق و مشی زندگی مبنای توجه قراردهیم چراکه توصیه های کلی در آن موجود است نظیر "در زمین و آسمان تامل کنید تا به قدرت پروردگار و رازهایی که در آن نهفته است آگاه شوید"حال اگر به مطلبی رسیدیم و بعد مجدداً به متن برگشتیم و اشاراتی که قبلاً متوجه آن نشده بودیم دریافتیم آین مساله کشف مجدد است و مشوق ادامه تدبر .مثلاً رب آلمغربین و رب المشرقین به طریقی گویای کرویت زمین است ولی احتمالاً گالیله از آن بی اطلاع و علمای مسلمان شاید به آن بی اعتنا بوده‌اند و شاید دریافته ولی آنرا ترویج نکرده بودند .
با این حال به نظر بنده بهتر است دین را یک موضوع شخصی تلقی نموده ولی از نتایج کلی آن بهره‌مند شویم.
م افتخاری 11:35 چهارشنبه 6 مهر 1390
11
 م افتخاری
جناب آقای مهندس معافی
با عمده نظرات ارائه شده شما موافقم ولی در خصوص عدم صدور مجوز ورود به علوم انسانی موافق نیستم چراکه این دغدغه فکری هر کسی است که از ماهیت و چگونگی جهان اطراف خود سر در بیاورد حالا هرکس به قدر وسع و علم و توانائیش .علاوه بر آن تصور میکنم در این محیط تنها تبادل افکار و زنگار گیری از تفکرات و خانه تکانی عقاید هدف باشد اگر نه قرار نیست یک فرضیه یا یک اصل را متزلزل یا تصویب نمائیم
رضا مهیاری 11:51 چهارشنبه 6 مهر 1390
7
 رضا مهیاری
آقای معافی عزیز
دوست خوبم
زمانی که قرآن در مکه نازل شد تعدا افراد با سواد به تعداد انگشتان یک دست (پنج نفر) هم نبود. اگه مفاهیم قرآنی اینقدر که شما میگید تخصصی و غیرقابل کاوش برای عموم بود که اونهمه عرب بیسواد بدوی مسلمون نمیشدند. چطور حالا که هزار ماشالله همه دکتر و مهندس هستند قرآن تخصصی شده ولی برای عربهای بدوی قابل فهم و آسون بوده؟ آقای معافی شما فقط در رشته تخصصی خودتون اظهار نظر میکنید و در کلیه موارد دیگه فقط گوش میکنید؟
حالا خدای نکرده کی ادعا کرد که قرآن سخن شیطان بوده که شما به آیات استناد میکنید؟
علی پاک رو 12:47 چهارشنبه 6 مهر 1390
7
 علی پاک رو
دوستان عزیز ملاک درک بطون قرآن میزان تسلط بر علم صرف و نحو و .. نیست بلکه به استناد من عرف نفسه فقد عرف ربه کلید باز کردن درهای قران خودشناسی است . یعنی اینکه اشخاص تا چه حد از نقاط ضعف و قدرت در ضمیر ناخود آگاه و خوداگاه خود آگاهی داشته و در صدد به تعادل رساندن این عدم تعادل کارکردی ها و تبدیل آنها به شمع هایی برای روشن کردن وجودشان می باشند و به عبارتی هر چه ما در جهت انسان شدن و شریف کردن صفاتمان فعال باشیم به همان میزان از سرچشمه معرفت الهی لبریز می شویم .
رضا مهیاری 14:45 چهارشنبه 6 مهر 1390
8
 رضا مهیاری
آقای افتخاری عزیز
مگه قراره با قرآن اختراع و اکتشاف انجام بدیم؟
اصلا انطباق فرضی آیات قرآن با اختراعات و اکتشافات علمی اون هم با ظن و گمان کار خوبی نیست. مثلا بگیم رب المغربین و رب المشرقین یعنی اینکه دو نفر دوطرف کره زمین باشند بعد شرق یکی بشه غرب اون یکی و درنهایت بفهمیم دو مشرق و دومغرب داریم و نتیجه اینکه زمین کروی است. اصلا چه اصراری داریم که چنین فرضیاتی بکنیم. اگه خدا یک جمله میگفت زمین همانند گوی است و ما آنرا حفظ میکنیم چه عیبی داشت؟ خب حالا گفته نشده خب لزومی هم نداشته که گفته بشه چرا هی دست و پا بزنیم که حتما این آیه میخواسته فلان موضوع علمی رو بیان کنه؟ آخه چرا اینقدر تلاش داریم که با اینجور انطباقها برای قرآن وجهه بخریم؟ قران خودش موجه مطلقه نیازی به این مهملات نیست. یک روز یک ایمیل برام اومده بود که توی قران 365 روز از کلمه یوم استفاده شده یا 12 باز کلمه ماه استفاده شده یا فلان و فلان و فلان. بخدا همش دروغه. اصلا این اعداد و ارقام به این شکل و به این تعداد توی قرآن ذکر شده. ما فقط بلیدم بخونیم و به به و چه چه کنیم. خداروشکر الان که دیگه قرآن دیجیتال با جستجوی کلمه به کلمه توی اینترنت هست برید بزنید ببینید واقعا 365 بار از کلمه یوم استفاده شده؟ اخه چرا اصرار داریم با دروغ بستن به قرآن بخواهیم موضوع رو منحرف کنیم. در قرآن نه به کرویت زمین اشاره شده نه به سیاهچاله و نه به هیچ موضوع از این دست با اینحال برای من یکی معجزه هست و خواهد بود. این چرندیات هم بمونه برای مغزهای معیوب
م افتخاری 15:55 چهارشنبه 6 مهر 1390
6
 م افتخاری
آقای مهندس مهیاری عزیز
خوشحالم که تا اینجا حداقل یکی از مشکلات حل شد
و اما بعد اینکه منهم دقیقاً همین نظر را دادم که بر مبنای خواندن قرآن نمیشود مخترع ، مکتشف و یا علامه دهر شد
بنده هم به این اعتقادم که
"جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند "حقیقت" ره افسانه زدند"
این افاده ها و تغیر که "ما چنان بودیم و شما چنان"، " ما فلان داریم و شما بهمان" حاصل کمی دانش است و زیادی نخوت که در واقع مشکلی را حل نخواهد کرد لذا باید دید که نتیجه این داشته‌ها چیست و چه شده است.
دست آخر به نکته خوبی اشاره کردید و آنهم اعجاز قرآن است . به نظر شما اعجاز قرآن در چیست؟
رضا مهیاری 17:29 چهارشنبه 6 مهر 1390
9
 رضا مهیاری
آقای افتخاری شما اصلا موضع مشخص و پایداری ندارید
ثبات قرآن و عدم امکان تحریف مصحف شریف معجزه نیست؟
فرمودید که با قرآن نمیشه علامه دهر شد. واقعا به این جمله اعتقاد دارید؟
جنگ هفتاد و دو ملت چه ربطی به موضع مورد بحث داره؟ اتفاقا چون حقیقت رو توی قرآن دیدم عرض کردم دنبال افسانه و شاید و اما و اگر نریم
شما موضع خودتون رو شفا بیان کنید بعدا بحث خواهیم کرد
رامین بیگ زاده 21:15 پنجشنبه 7 مهر 1390
6
 رامین بیگ زاده
با احترام به نظرات خوانندگان محترم . به نظر بنده مناظرات فوق بین دوستان شاید ناشی از عدم اطلاع کافی از مصحف شریف میباشد.
حسن معافی 01:27 آدینه 8 مهر 1390
5
 حسن معافی
آقایان عزیز روی صحبت بنده با فرد خاصی نبود و کلی مطرح کردم. یک سوال آیا شما به جای رفتن پیش پزشک برای خود نسخه مینویسید؟!هر اموری نیاز به تخصص خاص خود دارد، بر این اساس مسائل دینی را باید از صاحب‌نظران آن جویا شدمتاسفانه امروز باب شده است که هر کس بنابر عادت اشتباه در حوزه ای خارج از تخصص خویش به اظهار فضل بپردازد. یکی از اشتباهاتی که در کشور در حال انجام است این که افراد غیر کارشناس در جایگاه کارشناسان دین قرار گرفته و به ابراز سخنان خارج از تخصص خویش می‌پردازند.و عکس آن را نیز شاهد هستیم که افرادی با تخصصی غیر از مهندسی بر راس هرم ساخت و تولید فرار گرفته و عاقبت آن جز به بیراهه رفتن نیست.تدبر در آفرینش متفاوت از اظهار نظر در آن است.اگر با دیدن ریزش یک قطره باران سوالی در ذهن ما ایجاد نشود در ریزش آن قطره خللی ایجاد نمی شود و اگر هم روزی به جاذبه و دلیل رخدادهایی از این قبیل پی بردیم کمکی به طی روال طبیعی آن که سالهای سال ادامه داشته است نکرده ایم. این تنها به جهت اغنای روح سیری ناپذیر آدمی است وبس.در معیوب بودن مغز آدمیان هم با آقای مهیاری موافقم.بنابراین در اموری اظهار نظر کنیم که لااقل به صورت اکتسابی نواقص مغزمان را تاحدودی مرتفع کرده ابم.
م افتخاری 09:46 شنبه 9 مهر 1390
6
 م افتخاری
آقای مهندس مهیاری منهم با نظر شما کاملاً موافقم ولی در مورد جنابعالی
بنده نسبت به لایتغیر بودن قرآن شکی ندارم ولی این مورد تنها دلیل اعجاز قرآن نیست.
ولی بدنیست درمورد نحوه محافظت از این هدیه آسمانی و عدم امکان تحریف آن تحقیق بیشتری بنمائید.
بله به این گفته که با خواندن قرآن و حفظ آن نمیشود علامه دهر شد اعتقاد دارم چرا که با عمل به مفاهیم قرآنی است که میتوان پتانسیل کسب مدارج بالا را فراهم آورد .ضمناً مگر دانشمندان به نام ابتدا قرآن آموخته بودند و سپس به این مرتبه رسیده‌اند.ولی میدانم که انیشتین در ورای کائنات و ... به دنبال خدا بود و آن موقع بود که به ایمان واقعی دست یافت و همچنین اندیشمند دیگری حد دانائی خود را وقوف بر گستره ندانسته های خود میداند.
موضع بنده هم بسیار مشخص است .استفاده از حق و حقیقت موجود در کتب آسمانی برای کوبیدن و ناحق شمردن دیگر حقایق را عین ره افسانه رفتن میدانم.
جنگ هفتاد و دو ملت هم به خاطر عدم وقوف به حقیقت است ، چرا که حقیقت یکی است و تفاسیر آن الا ماشائ‌الله ...
رحیم خورشیدی 06:55 یکشنبه 10 مهر 1390
4
 رحیم  خورشیدی
به به چه بحث داغی مشکل اینجاست "هرکسی از ظن خود شد یار من ". دوستان چرا به خود قرآم مراجعه نمی کنند ببینند چیست و چه نقشی در زندگی باید داشته باشد؟
-اول سوره بقره:دلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین قرآن کتاب هدایتگر برای اهل تقوی است.قرآن کتاب راهنما برای آدم شدن است هرچند آدم شدن خیلی مشکل است .
تطبیق آیات قرآنی بر نظریات انسانی کار صحیحی نیست گون ممکن است فردا این نظریه عوض بشود و جای خود را به نظریه دیگری بدهد در نتیجه آن برداشت کلا غلط در بیاید .
در قرآن به تفکر در هستی امر شده است و همین ما را بس که در خلقت آسمانها و زمین بیندیشیم و آنچه خدای برای ما مسخر نموده است بنحو احسن استفاده کنیم .
در ایه اواخر سوره قاف حداوند می فرماید " ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع فهو شهید . قرآن کتابی است یاد آوردنده برای کسی قلب فهمیدن داشته باشد و یا اهل گوش دادن باشد و خود با رفتار خود شاهد مدعای خویش باشد(شهید).
اعجاز قرآن فراونند یکیش همین تلاوت آهنگین است که هیچ کتابی ندارد به تلاوت عبدالباسط توجه کنید.
رضا مهیاری 12:50 یکشنبه 10 مهر 1390
4
 رضا مهیاری
با تشکر ویژه از آقای خورشیدی عزیز
به همه دوستانی که با این روزنوشت موافقت کردند بخصوص آقای افنخاری توصیه اکید میکنم چندمرتبه کامنت آقای خورشیدی رو با دقت بخونند
محمدرضا افقری 14:09 یکشنبه 10 مهر 1390
3
 محمدرضا افقری
ممنو ن
جواد عزیزی اجیرلو 19:22 یکشنبه 10 مهر 1390
3
 جواد عزیزی اجیرلو
دوستان فقط بدانید در زمینه تفکر ، تدبر و تامل در قران

کلمه تعقلون در 24 ایه آمده که تنها به اوردن اصل ایه اکتفا میکنم در صورت نیاز به معنا و تفسیر همین ایات در کتب تفسیر میتوانید مراجعه نمایید
ش 1- سوره: 12 , آیه: 2

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 2- سوره: 10 , آیه: 16

قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیْکُمْ وَلاَ أَدْرَاکُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 3- سوره: 21 , آیه: 10

لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 4- سوره: 6 , آیه: 32

وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 5- سوره: 2 , آیه: 44

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ



http://www.parsquran.com/data/search.php?page=1&user=far&quantity=%D8%AA%D8%B9%D9%82%D9%84%D9%88%D9%86〈=ara



ش 6- سوره: 43 , آیه: 3

إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 7- سوره: 26 , آیه: 28

قَالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَمَا بَیْنَهُمَا إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ

ش 8- سوره: 11 , آیه: 51

یَا قَوْمِ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى الَّذِی فَطَرَنِی أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 9- سوره: 3 , آیه: 65

یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِی إِبْرَاهِیمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِیلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 10- سوره: 57 , آیه: 17

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ



http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون〈=ara&user=far&page=2

کلمه مورد نظر: تعقلون >> تعداد تکرار: 24

ش 11- سوره: 2 , آیه: 73

فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذَلِکَ یُحْیِی اللّهُ الْمَوْتَى وَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 12- سوره: 2 , آیه: 76

وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلاَ بَعْضُهُمْ إِلَىَ بَعْضٍ قَالُواْ أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَآجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 13- سوره: 24 , آیه: 61

لَیْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى أَنفُسِکُمْ أَن تَأْکُلُوا مِن بُیُوتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ آبَائِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أُمَّهَاتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ إِخْوَانِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَخَوَاتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَعْمَامِکُمْ أَوْ بُیُوتِ عَمَّاتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَخْوَالِکُمْ أَوْ بُیُوتِ خَالَاتِکُمْ أَوْ مَا مَلَکْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِیقِکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْکُلُوا جَمِیعًا أَوْ أَشْتَاتًا فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون

ش 14- سوره: 21 , آیه: 67

أُفٍّ لَّکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 15- سوره: 28 , آیه: 60

وَمَا أُوتِیتُم مِّن شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَزِینَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ



http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون〈=ara&user=far&page=3



ش 16- سوره: 36 , آیه: 62

وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیرًا أَفَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ

ش 17- سوره: 23 , آیه: 80

وَهُوَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 18- سوره: 40 , آیه: 67

هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخًا وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّى مِن قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُّسَمًّى وَلَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 19- سوره: 3 , آیه: 118

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ

ش 20- سوره: 12 , آیه: 109

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَواْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ



http://www.parsquran.com/data/search.php?quantity=%20تعقلون〈=ara&user=far&page=4



ش 21- سوره: 6 , آیه: 151

قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

ش 22- سوره: 37 , آیه: 138

وَبِاللَّیْلِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ش 23- سوره: 7 , آیه: 169

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْکِتَابَ یَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الأدْنَى وَیَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَإِن یَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ یَأْخُذُوهُ أَلَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِم مِّیثَاقُ الْکِتَابِ أَن لاَّ یِقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ وَدَرَسُواْ مَا فِیهِ وَالدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

ش 24- سوره: 2 , آیه: 242

کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ